Konformita. Víceméně jí denně podléháme všichni, ale přeci je vnímána jako cosi nežádoucího až urážlivého. V čem všem jsme konformní, aniž bychom si to uvědomovali?
procenta nad holkou

Slevy, aneb v zajetí procent

Ať už jde o akční letáky supermarketů, které se vám obden zaplňují schránku, nebo černé pátky sedmkrát do týdne, velké slevy, zvlášť ty nad 50 %, přitahují lidi jako můry světlo. Jistěže všichni chceme ušetřit nějakou tu korunu a využít slevu na koberce, když je zrovna měníte, je určitě jedině výhodné a správné. Častěji však lidé propadají potřebě využít slev a nakupovat buď ve velkém – a ve výsledku tak utratit mnohem více než při běžném nákupu –, nebo utrácet za to, co vůbec nepotřebují a bez lákavé slevy by si to ani nepořizovali. Může jít o kýčovité dekorace, menší i větší spotřebiče, ale dokonce i nové auto. Zamyslete se raději dvakrát, než se přidáte k záplavě zákazníků v přeplněných obchodech a utrácejte jen za to, co doopravdy chcete a potřebujete.

Sociální sítě a „appky“

Co blbneš, ty ještě nemáš …? Doplňte si libovolnou sociální síť. Jistě jste alespoň jednou zažili ten úlek známého, který zjistil, že neznáte tu a tu stránku nebo aplikaci, od které se on nemůže odtrhnout. A i vás jistě někdy někdo přesvědčil, abyste se někde zaregistrovali a něco si stáhli. Revolta proti požíračům času, které navíc oslabují běžnou socializaci „offline“, je jistě nonkonformní, třebaže by bojkot „vztahů s obrazovkami“ byla docela slušivá móda…

Na dovolenou jedině k moři

Kam na dovolenou? Tam kam všichni – k moři! K vodě můžete jet i v rámci republiky a ještě ušetříte. A pokud toužíte poznat nějaké cizince, nejspíše jich stejně víc potkáte před svatovítskou katedrálou než na chorvatské pláži.
modré vlasy

Móda dělá člověka

Všichni alespoň okrajově vnímáme, co je zrovna v kurzu a in. A taképodle těchto měřítek hodnotíme sebe i druhé. Nemusí jít jen o drahé boty, účesové kreace nebo sezónní nahrazování kabelky batůžkem. I názory a oblasti zájmů jsou proměnlivé, a tak je třeba podrobovat vlastní pohled na věc tomu, jak co říká společnost. Nebo není? Často si myslíme, že provokativním stylem a názorem se stavíme proti konformitě, a přitom se jen přidáváme k jiné názorové skupině, se kterou se ztotožňujeme. I tady platí, že by měl člověk vždy začít u sebe, než se začne rozhlížet po druhých. Takže jestli chcete být opravdu nonkonformní, budujte si názory nezávisle na trendech, ale nestavte se proti tomu, když se někdy shodnete s většinou. Být 100% originální už dnes ani není možné.